به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی روز شنبه، چهارم آبانماه با اشاره به اینکه ایران در چهارراه جهان واقعشده و به همین دلیل کشورمان همواره مورد طمع استکبار بوده است، گفت: بهدلیل فشارهای سیاسی و عدم تکمیل زیرساختها، نتوانستهایم آنگونه که بایسته است از ظرفیت موجود استفاده کنیم.
وی، عضویت ایران در راهآهن کشورهای مشترکالمنافع، توسعه تعاملات با ترکیه و افتتاح ترمینال آستارا-آستارا و حرکت بار ریلی به سمت شمال روسیه را از دستاوردهای جمهوری اسلامی در حوزه راه برشمرد و افزود: محور غربی کریدور شمال-جنوب به موازات محور شرقی در حال تکمیل است و مورد استفاده قرار می گیرد.
وزیر راه و شهرسازی، اجلاس پنججانبه در آنکارا با حضور مدیرکل راهآهن جمهوری اسلامی ایران را از دیگر نکات مثبت توسعه خطوط راه در کشور دانست و افزود: محموله غلات هدف این نشست بود و قرار است علاوه بر این، کانتینرهای چینی جهت دسترسی به آنکارا از این مسیر تردد کنند.
اسلامی خاطرنشان کرد: هماینک چین برای ترانزیت کالا از این ظرفیت استفاده میکند و بهتازگی کشورهای دیگری مشتاق به استفاده از این ترانزیت ریلی شده اند.
وی در مصاحبه با رادیو گفتوگو افزود: وقتی سیستم حمل و نقل و ترانزیت تسهیل و برای بازرگانان مزیت ایجاد میکند، به همان میزان برای تجار فرصتی بهدست میآید تا از کسب و کارهای پیرامونی ترانزیت بهرهمند شده و نقش بیشتری در صادرات غیرنفتی ایفا کنند.
اسلامی گفت: هرچه فروش نفت خام کاهش یابد و صادرات غیر نفتی افزوده شود، کمکی به شکوفایی اقتصاد مولد است و از اینرو ترانزیت برای کالاها و خدمات پیرامونی کمک کننده است.
وزیر راه یادآور شد: با کریدور جدید سالی 3 الی 4 میلیون تن بار جابجا میشود و 40 درصد در پایه اولیه حمل و نقل بار ترانزیتی ایران را گسترش میدهد.
اسلامی خاطرنشان کرد: هم اینک حلقههای مفقوده موجب زنجیرهای ناقص شده است؛ برخی مسیرها نیازمند خط دوم هستند و مسیر بافق به تربت حیدریه نیازمند این خط دوم ریلی است.
وزیر راه افزود: در روزهای آینده محور میانه به بستانآباد با حضور رئیسجمهور افتتاح میشود که مسیر را تا تبریز 4 ساعت کوتاه تر میکند.
اسلامی ادامه داد: امیدواریم با تامین منابع، این خط به جلفا متصل و به مرز ترکیه نزدیکتر شود.
وی عنوان کرد: سرمایه پیشبینیشده در یک برنامه پنجساله حدود 15 هزار میلیارد تومان است که بخشی از آن جذب شده و برخی تسهیلات و منابع نیز از راه تامین سرمایه داخلی است.